Hvordan lyder din virksomhed?

For Birgitte Rode, indehaver af virksomhederne Soundbranding og Let’s Move You i Aalborg, lå livet som selvstændig nærmest i blodet, da hun er født og opvokset i en familie, hvor begge forældre havde selvstændig virksomhed. En konservatorieuddannelse kombineret med stor interesse for marketing og branding var grundstenene til et unikt koncept, da Soundbranding i 2001 så dagens lys. 

Når talen falder på lyd og musik som identitetsskabende virkemidler, tænker de fleste på radioprogrammers jingler eller lydsporet til spillefilm og TV-serier. De seneste årtier har lydidentiteten også gjort sit indtog i TV-reklamernes verden, hvor blandt andre Nokia, Intel og Danske Spil har haft stor succes med at skabe ID-lyde, så de fleste i dag straks tænker på produkterne, når de hører blot få sekunders lyd. 

På trods af dette er det stadig kun få virksomheder, der tænker lydidentitet ind som en del af deres overordnede branding på lige fod med deres visuelle identitet online og på tryk. 

Birgitte Rode fortæller:

”Siden smartphonens fremkomst midt i 00’erne fik vi pludselig lyd på alt. Vi har radio, TV og YouTube lige ved hånden, og det gav mig ideen til at arbejde med at inddrage lydidentitet som et strategisk element i virksomheders brandingindsats i regi af Soundbranding. Man siger populært, at ’man kan lukke øjnene, men man kan ikke lukke ørerne’, og det viser med al tydelighed, hvor stærkt og effektfuldt lyd kan være, hvis man bruger det rigtigt. Hvis man forestiller sig en kampagne med en reklame, der bl.a. viser et animeret logo i samspil med en lydsignatur, kan man hurtigt opbygge en genkendelse, der kan anvendes mange forskellige steder – i starten af YouTube-videoer, i radiospots, i egenproducerede videoer på Facebook, på telefonanlægget, i højttalerannouncements osv.”

Internationalt marked helt fra start

De første år af Soundbranding – der på daværende tidspunkt hed Audio Management – gik med produktudvikling og udvikling af en solid og effektiv designmetode, hvor virksomhedens lydidentitet udvikles i tæt samspil med virksomheden. Virksomheden fik snart international opmærksomhed – især gennem brandingguru Martin Lindstrøm i regi af hans BRANDSense-koncept, hvor den lydidentitet, Birgitte Rode udviklede til ham, blev anvendt under hans foredrag i 32 lande over hele verden. 

”Via Martin Lindstrøms brug og omtale af lyd som stærkt brandingværktøj blev vi ret hurtigt et internationalt navn inden for vores niche og har på den måde været en international virksomhed helt fra start. Faktisk oplever vi selv den dag i dag, at vi har mere efterspørgsel fra udenlandske kunder end fra danske, selv om vi dog oplever en stigende markedsmodning også herhjemme. Eksempelvis har vi netop udviklet en komplet lydidentitet til Ruths Hotel i Skagen, som man med rette kan kalde Danmarks absolutte first mover på det område,” forklarer Birgitte Rode.

Ruths Hotels signaturlyd kommer til at gennemsyre alle niveauer af hotellets kommunikation og bliver samtidig et grundelement i hotellets enestående atmosfære. Der er udviklet en kendingsmelodi, der anvendes i en YouTube-profilfilm og som ventetone på telefonen, en lydsignatur til et animeret logo til brug ved konferencer, møder m.m., og der er udviklet 13 timers playlister til brug i hotellets brasserie, pejsestue, gourmetrestaurant og morgenbuffet, hvor kendingsmelodien også indgår som et af numrene. Herudover er musikken lavet som noder til en klaverversion, så den kan spilles af stedets pianist, når fredagsstemningen lægges ved PH-flyglet. 

”Netop denne case viser den brede vifte af anvendelsesmuligheder for en solid lydidentitet, der rækker ud over de traditionelle former for branding. Ruths Hotel er jo en unik virksomhed, men man kan sagtens forestille sig, at mere traditionelle virksomheder, der fx har et callcenter, får udviklet en lydidentitet, der både anvendes i deres marketing – reklamer, egenproducerede videoer, lydspor i butikker mv. – men også som pausemusik, når kunderne sidder i kø til fx support eller kundeservice,” forklarer Birgitte Rode og tilføjer:

”Vi ved jo alle, hvor irriterede, vi kan blive, hvis det lydspor, vi skal lytte til i 15 minutter for at komme igennem, er skærende eller insisterende. Helt galt går det, hvis det flere gange afbrydes af reklamer eller serviceinformation. Hvis man her i stedet kan lave et behageligt lydspor, som selvfølgelig samtidig anvender virksomhedens lydidentitet, giver man dels kunden en bedre oplevelse, og samtidig bliver servicemedarbejderens oplevelse af opkaldet også mere behageligt, når kunden ikke på forhånd er frustreret, før vedkommende kommer igennem.”

Solidt forarbejde giver effektivt produkt

Hun efterlyser, at flere både virksomheder og marketingbureauer begynder at tænke lyd ind som strategisk element af virksomhedens brand. 

”Der er stadig en tendens til, at de forskellige virkemidler tænkes i siloer: Nu skal vi have ny visuel identitet, nu skal vi lave noget videocontent til YouTube og Facebook, nu skal vi have en bestemt stemningsmusik i vores butikker. Der ligger et stort potentiale i at lave en lydidentitet, der skaber genkendelse på tværs af medierne. Lyd har både en enorm stemningsskabende effekt og en enorm identitetsskabende effekt, og hvis man formår at sammenkoble de to i en effektiv lydidentitet har man et virkeligt stærkt brandingværktøj,” understreger hun. 

”En af de ting, der måske står i vejen for, at flere virksomheder tænker lyd ind som strategisk element, er en opfattelse af komponister som kreative, der kan være lidt virkelighedsfjerne. Lyddesign bygger på en solid strategisk og analytisk proces, så vi sikrer, at lyden både passer til virksomhedens identitet og til modtagerne – helt på linje med, hvordan fx visuel identitet udvikles. Vi har via vores designmetode og i samarbejde med vores specialuddannede audio branding-konsulenter en række værktøjer, som vores komponister og lyddesignere kan anvende til at forme den helt rigtige lyd – forskellige instrumenter, toneart, hastighed, om der skal være sang på eller ej osv. osv.,” siger hun og afslutter:

”Heldigvis ser vi en udvikling i markedet nu, hvor flere og flere får øjnene op for værdien i en effektiv lydidentitet, også i samspil med, at vi i højere og højere grad fx selv laver videocontent med vores smartphones. De virksomheder, der anvender lydidentitet strategisk på nuværende tidspunkt, er stadig first movers  på markedet, men jeg tror snart, vi vil se det endnu mere udbredt både blandt danske virksomheder og i internationalt regi.”

 


 

Dette er tredje portræt i vores nye portrætserie om markante personer i den nordjyske IKT-klynge. Har du forslag til, hvem vi skal sætte spot på i næste nyhedsbrev, så send det til nyhedsbrev@brainsbusiness.dk 

Accepter cookies

Dette website bruger cookies bl.a. til at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet.

BrainsBusiness er et stort privat/offentligt partnerskab på IKT-området, der arbejder for at støtte og udvikle den nordjyske IKT-klynge. Vi samler en lang række af Nordjyllands stærke private og offentlige aktører og skaber netværk og samarbejde på tværs. Kerneaktørerne bag BrainsBusiness er:

Aalborg Universitet      Region Nordjylland      Business Region North Denmark      IKT-erhvervet i Nordjylland      Aalborg Kommune