Onboarding af nyuddannede i it-branchen

I jagten på kvalificeret arbejdskraft stiler mange virksomheder efter at finde medarbejdere med 3-5 års relevant erfaring – hvilket kan være svært i et jobmarked, hvor de kvalificerede kandidater ikke hænger på træerne. En løsning kan være at have en grundig onboarding-proces, hvor nye medarbejdere bliver bygget op med lige netop de kompetencer, virksomheden har brug for.

I artiklen her fortæller vores næstformand, Jan Nygaard Hesselby, direktør i Green.Click, om, hvordan de anvender onboarding målrettet og strategisk for at klæde nyansatte medarbejdere på til de job, de skal udfylde i virksomheden.

Mesterlære i it-branchen

Jan Nygaard opfordrer it-virksomheder til at investere i onboarding af nyuddannede medarbejdere og bygge dem op med de særlige kompetencer, virksomheden har brug for. På den måde er det ikke så afgørende, hvad medarbejderens specifikke uddannelsestitel er, forklarer han.

Klæd de nyuddannede på til opgaven 

Som it-virksomhed er det ofte vigtigt at ansætte mennesker med den nyeste viden, for udviklingen i branchen bevæger sig med lynets hast. Derfor giver det rigtig god mening at ansætte nyuddannede. Men der hersker et ønske hos virksomhederne om, at den nyuddannede både skal bidrage med den nyeste viden fra universitetet eller UCN og have tre – fem års fagspecifik erfaring. Og den kombination er sjælden.

Jan Nygaard og hans medarbejder, webintegrator Mikkel Posborg, sætter her fokus på, hvordan god onboarding og opbygning af kompetencer kan føre til det perfekte match mellem virksomhed og medarbejder.

Passionen er vigtigere end de specifikke kvalifikationer

Ofte er det CV’et, der får den største opmærksomhed i en rekrutteringsproces, men sådan forholder det sig ikke hos Green.Click. ”Vi kigger mere på personen, der kommer ind end på uddannelsestitlen. Passer personen ind i vores DNA, og er vedkommende passioneret for arbejdsområdet, så er kvalifikationerne ikke afgørende, for vi skal nok oplære personen til at kunne løse opgaverne”.

Jan Nygaard fortæller, at de ikke forventer, at den nyuddannede kan alt det, Green.Click arbejder med, for arbejdet hos dem er meget specialiseret. ”De kommer med en basisviden og en god grobund, men vi lærer dem det, de skal arbejde med gennem certificeringer, mentorordninger og jævnlig sparring”, forklarer han.

Startede som mødebooker – nu er han Technical Support

Mikkel Posborg er uddannet webintegrator og startede hos Green.Click som mødebooker for to et halvt år siden. Mentorskab fra ledelsen og passion fra Mikkel selv har ført til, at Mikkel har bygget en helt ny supportstilling op i samarbejde med ledelsen – og der skal endda snart ansættes yderligere en medarbejder i den nye afdeling.

Mikkels vej i virksomheden er på den måde et godt eksempel på, hvordan en passioneret medarbejder og en leder med fokus på at bygge sine medarbejdere op, kan give stor værdi og høj tilfredshed hos begge parter.

”Som nyuddannet skal man passe på ikke udelukkende at have fokus på at lande drømmejobbet. Det er selvfølgelig det, alle vil have på sigt, men jeg tror, det er vigtigt at se muligheder i forskellige typer af jobs, så du kan udvikle det til drømmejobbet, fortæller Mikkel Posborg, som ikke havde troet, at han på så kort tid kunne være med til at skabe sit eget drømmejob. 

Den nyuddannedes rolle i en god onboardingproces

Jan Nygaard opfordrer klart it-virksomheder til at rekruttere bredere og investere tid og økonomi i at oplære passionerede nyuddannede til at løse virksomhedens specifikke kerneopgaver. Men han har samtidig en klar opfordring til de nyuddannede i forhold til, hvordan de selv kan bidrage til en god onboardingproces. ”I stedet for først at tænke på egen udvikling og krav, er det fornuftigt at vende bøtten om, for det er kunderne, der giver dig arbejde”, forklarer Jan Nygaard.

”Det er meget bedre at komme ind i virksomheden og få en forståelse for DNA’et i virksomheden og lære værdierne, kollegerne og kunderne at kende og opbygge en forståelse for forretningsgrundlaget i virksomheden. Gør man det, får man en rigtig god onboarding med sine kolleger og med kunderne, og der er stor chance for, at man har en plads i virksomheden i mange år, afslutter han.

Artikel og video er udarbejdet af BusinessAalborg

Accepter cookies

Dette website bruger cookies bl.a. til at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet.

BrainsBusiness er et stort privat/offentligt partnerskab på IKT-området, der arbejder for at støtte og udvikle den nordjyske IKT-klynge. Vi samler en lang række af Nordjyllands stærke private og offentlige aktører og skaber netværk og samarbejde på tværs. Kerneaktørerne bag BrainsBusiness er:

Aalborg Universitet      Region Nordjylland      Business Region North Denmark      IKT-erhvervet i Nordjylland      Aalborg Kommune